Katoenen schouderdoek met lange bloemslingers

ca. 1900
Sumatera

Langwerpige doek, met rood en zwart geverfd. De uiteinden zijn in imitatie-franje: seret, in rood. De badan ('lichaam') bevat lange bloemslingers en is volgens Veldhuisen een batik jupri, genoemd naar de Arabische batikfamilie Al Jufri in Jambi. Zulke doeken werden gedragen door aristocratische Moslimvrouwen op Sumatra (van Hout, 2001). De doek is gemaakt in een Indo-Chinese batikkerij en was bestemd voor de export naar Sumatra. In Lasem was een groot deel van de batik voor de export naar Sumatra bestemd. De batik produktie was grotendeels in handen van de Peranakan (van Hout, 2001).