Katoenen schouderdoek met hagedisfiguren in scheringikat

voor 1940
Timor

Deze doeken vormen een belangrijk onderdeel van de bruidsschat, die de familie van de man ontvangt. Zij moeten de zogenaamde mannelijke goederen, als waterbuffels, zilveren munten, sieraden etc. opbrengen. Deze doek is afkomstig van het volk Atoni, zij geloven dat de kosmos bestaat uit elkaar aanvullende tegenstellingen. De eenheid van de tweedeling is een begrip dat boen alles is gerangschikt als het derde, verbindende element. het voor Amanuban typische donkerblauw overheerst de middenbaan. De hagedissen op dit doek stellen de krokodil voor die een belangrijke plaats inneemt in de mythologie van de Atoni en met 'grootmoeder' wordt aangesproken. De hagedisfiguren zijn hier op de middenbaan afgebeeld welk een met het vrouwelijk element geassocieerde kleur heeft.