Katoenen schouderdoek met gekleurde cirkels in een imitatie van de uitsparingstechniek plangi

ca. 1940
Yogyakarta (stadsgemeente)

Schouderdoek met groene basis en open cirkels van verschillende kleuren erop. De smalle uiteinden zijn afgewerkt in rode driehoeken. Volgens de verzamelaar, Veldhuisen, wordt deze doek op Bali gedragen op een setagén (grote riem). De motieven zijn aangebracht in imitatie-plangi. Bij plangi worden stukken doek ongeverfd gelaten door ze vantevoren af te binden met een koord of palmvezel. Patronen zijn daarbij meestal opgebouwd uit kleine ronde vormen (Gittinger, 1985:234). De doek is gemaakt in een Indonesische batikkerij en was bestemd voor Indonesiërs.