Katoenen schouderdoek met florale motieven en vogels

ca. 1940
Sumatera

Schouderdoek met vogels, ranken en bloemen in de badan ('lichaam'), en kleine medaillons in de randen. Veldhuisen noemt het geheel semèn. Het semèn-motief is een geheel aan symbolische motieven die verwijzen naar de betekenis van het woord: 'ontspruiten', of 'groeien'. Dit motief bevat zoveel symboliek dat het zowel staat voor vruchtbaarheid, als voor het Javaanse geloof in een kosmische orde (McCabe Elliot, 1984:68). De rok is gemaakt in een lokale batikkerij en was bestemd voor export naar Sumatra.