Katoenen schouderdoek met bekend traditioneel geometrisch motief

ca. 1960
Surakarta (stadsgemeente)

Schouderdoek met twee halve kepala ('hoofd') aan elk uiteinde, waarin traditionele tumpal zijn gebatikt. Deze, plus de papan (verticale stroken) zijn gevuld met florale motieven. De rest van de doek, de badan ('lichaam'), bevat het parang-motief in diagonale banen. Het parang motief is één van de zogenaamde verboden motieven. Deze motieven werden door de sultans van Yogya en Solo verboden voor de gewone burgers te dragen. Parang betekent (klein) zwaard, en symboliseert macht en groei (McCabe Elliot, 1984:68). De doek is gemaakt in een lokale batikkerij en was bestemd voor alle culturele groepen.