Katoenen schouderdoek door Tjoa Siang Gwan met anjerboeketten op een golvend ruitpatroon

Maker
Vervaardiging: Tjoa Siang Gwan
ca. 1920
Surakarta (stadsgemeente)

Deze schouderdoek heeft een langgerekte modang (ruit) in het midden met cemukiran aan de binnenzijden. De doek is verder gebatikt met het sido mukti motief, een ruitpatroon dat ontstaat door de kruising van ietwat golvende lijnen. Binnen de zo ontstane ruiten zijn afzonderlijke motieven afgebeeld, in dit geval bloemmotieven. Over de sido mukti heen zijn twee anjerboeketten gebatikt. Boeketten waren oorspronkelijk echt Europese motieven, en de soort afgebeelde bloemen, maar ook dieren, hadden voor verschillende culturele groepen een eigen symboliek (Heringa, 1996:66). De doek is een tiga negeri, 'drie-landen-batik', waarmee wordt aangegeven dat delen van de doek in drie verschillende plaatsen zijn gebatikt of vervaardigd. Het is niet bekend in welke plaatsen naast Solo (Surakarta). De doek is gemaakt in een lokale batikkerij en was bestemd voor Indonesiërs.