Katoenen schouderdoek door Hanusa 199 met florale motieven en vogelfiguren

ca. 1950
Indonesië

Een selendang met de badan ('lichaam') vol florale motieven, vogels, lar en kippen. De verzamelaar Veldhuisen noemt het geheel semèn. Het semèn-motief is een geheel aan symbolische motieven die verwijzen naar de betekenis van het woord: 'ontspruiten', of 'groeien'. Dit motief bevat zoveel symboliek dat het zowel staat voor vruchtbaarheid, als voor het Javaanse geloof in een kosmische orde (McCabe Elliot, 1984). De lar verwijst naar het heilige rijdier van de Hindoe-god Vishnu, Garuda, nu het nationale symbool van Indonesië. De doek is gemaakt door een lokale batikshop en was bestemd voor Indonesië.