Katoenen schort met vruchtbaarheidsmotieven en motieven die refereren aan de Javaanse wereldorde

ca. 1975
Yogyakarta (stadsgemeente)

Schort met semèn-motieven. Het semèn-motief is een geheel aan symbolische motieven die verwijzen naar de betekenis van het woord: 'ontspruiten', of 'groeien'. Dit motief bevat zoveel symboliek dat het zowel staat voor vruchtbaarheid, als voor het Javaanse geloof in een kosmische orde (McCabe Elliot, 1984:68). Vogelmotieven verwijzen naar de bovenwereld, terwijl planten en dieren naar de aarde verwijzen. zeedieren refereren weer aan de onderwereld. Het schort was een geschenk van Hilly Djohani, is gemaakt in een Indonesische batikkerij en was bestemd voor alle culturele groepen.