Katoenen schort met vogels en schorpioenen in oorspronkelijk vorstelijk patroon

ca. 1979
Surakarta (stadsgemeente)

Schort met alasalasan-motief, met florale motieven en diere. Het is oorspronkelijk een vorstelijk, dus verboden, motief, voorbehouden aan leden van de vorstenhoven van Midden-Java. De veelheid aan plantaardige en dierlijke motieven suggereren dat het motief vruchtbaarheid en bescherming van gewassen symboliseerde (McCabe Elliot, 1984:68). De badan is in tritik uitgevoerd, d.w.z. uitgespaarde motieven d.m.v. het doorhalen en aantrekken van een draad. De rok is gemaakt in een Indonesische batikkerij en was bestemd voor alle culturele groepen.