Katoenen rok met een ruitvormig patroon, onderdeel van een begrafeniskostuum

Maker
Vervaardiging: Step In
TM-6095-6a
1999-2000
Ashanti -regio

De rok van glanzend rood katoen behoort tot de begrafeniskleding voor de vrouw, in het Twi 'Mmaa ayie ntoma' genaamd. Ze wordt gedragen met een blouse (kaba) en een heupdoek (akatasuo). Vrouwen combineren hun begrafenisoutfit met een zwarte hoofdoek (duku) en zwarte slippers. Kleding is van grote betekenis bij begrafenisvieringen. De zwarte, donkerpaarse of rode begrafeniskleding is voor een buitenstaander het eerste teken dat er een begrafenis aan de gang is of dat de betreffende persoon op weg is naar een begrafenis. Bovendien maakt de kleur van de stof in een oogopslag duidelijk in wat voor relatie de persoon tot de overledene staat. De naaste familieleden zijn te herkennen aan hun rode kleding. Dit rood is meestal 'kobene', een effen stof, soms versierd met zwart borduursel aan de rand. Vrouwen dragen het als omslagdoek over een zwarte kaba (blouse) en slit (rok) of traditioneel omgeslagen met een blote schouder boven een zwarte omslagrok. Mannen dragen er een heel gewaad van. Rood is de kleur van de rouw, zwart van de voorouders en de traditie. Voor de Ashanti is de begrafenis de belangrijkste dag van het leven. Elke zaterdag is "begrafenisdag" en zie je overal op straat mensen in begrafeniskleding. Er wordt buitensporig veel geld uitgegeven aan kleding, drank, muziekbands en videomakers en alles wordt in het werk gesteld om juist die dag groots en overgetelijk te maken. Een geslaagde begrafenis met veel mensen, muziek, drank en emoties is een voorwaarde voor het voortleven in de herinnering van nabestaanden, want de begrafenis is het ultieme bewijs van je goede leven. Op je begrafenis worden je goede kwaliteiten en verrichtingen bezongen, staan je mooiste portretten tentoongesteld, worden je rijkdommen en die van je familie getoond en maakt het aantel bezoekers duidelijk hoe geliefd je was. Een begrafenis is een show van je leven. Een begrafenis is daarom dé gelegenheid om je te laten zien, om zo mooi en modieus mogelijk voor de dag te komen. Vandaar dat veel naaisters zich uitleven op 'begrafenismode'. Vooral in de stad is een begrafenis, waarbij de gasten in een rij langs lopen om iedereen te groeten - en gezien te worden - vaak en heuse modeshow. Tot verdriet van mensen die erg aan traditie hechten, want traditioneel is het op een begrafenis juist niet gepast om je zo op te doffen. Maar tegenwoordig gaat wie echt in de 'funeral mood' is, in discotheek Old Timer's in zijn begrafeniskleding dansen op populaire 'highlife' hits. Behalve de kleding heeft TM Junior ook beschilderde kledinghangers laten maken bij Almighty God Artworks. Dit zijn grote buste-afbeeldingen (hoofd-nek-schouders) van personen, sommige dubbelzijdig beschilderd met gezicht en achterhoofd, andere enkelzijdig beschilderd. Er zijn 25 rouwende mensen (15 mannen, 10 vrouwen). Bij sommigen springen de tranen uit de ogen. Er zijn gezichten van jonge mannen en vrouwen alsmede gezichten van oudere mensen. De rouwende mensen worden gebruikt om de begrafenisstoet weer te geven en de rouwkleding tentoon te stellen.