Katoenen overhemd met diagonale banen met traditioneel geometrisch motief

ca. 1940
Yogyakarta (stadsgemeente)

Herenoverhemd met diagonale banen (garis miring) met afwisselend streepmotieven (udan liris?) en het traditionele parang-motief. Het parang motief is één van de zogenaamde verboden motieven. Deze motieven werden door de sultans van Yogya en Solo verboden voor de gewone burgers te dragen. Parang betekent (klein) zwaard, en symboliseert macht en groei (McCabe Elliot, 1984:68). De stof is gekocht op de pasar Bringharjo te Yogyakarta. De blouse is gemaakt van een kain panjang (uit een Indonesische batikkerij) die van de Pasar Bringharjo te Yogyakarta kwam en was bestemd voor Indonesiërs.