Katoenen mannenoverhemd, onderdeel van een mannenkostuum

TM-4737-6b
voor 1982
Zacatepec

Lang mannenhemd met kleurige pre-Columbiaanse dierfiguren rondom de halsopening. Het hemd is onderdeel van een compleet mannenkostuum. Een broek wordt zeer hoog opgetrokken, waarbij hij rond de middel enkele malen opgerold wordt. Het hemd wordt daarop gedragen, waarbij de slippen over de bijbehorende ceintuur worden getrokken. Hierdoor ontstaat een soort zak, die aan de voorkant ook als zodanig gebruikt (Cordry, 1968:296). Bij het kostuum wordt verder nog een zwarte vilten hoed gedragen, met afhangende gekleurde linten aan de achterkant. De mannen van Zacatepec (evenals de Mixteken van Ixtayutla) worden 'tacuates' genoemd, vermoedelijk een afgeleide term van het Nahua woord voor slang (volgens Gutierre Tibón, in Cordry 1968:294, is dat tlalcóhuatl; het bekendere Nahua-woord voor slang is echter coatl). Vervaardiging Geweven op een rollerophalergetouw. verder bewerkt met ajour en borduursel.