Katoenen kokerrok met traditioneel geometrisch patroon en florale motieven

ca. 1920
Surakarta (stadsgemeente)

Kokerrok met de kepala ('hoofd') met bredere en smallere diagonale banen met bloemmotieven, o.a. chrysanten. De badan ('lichaam') bestaat uit diagonale stroken met het parang-motief, waarop pohon (bomen), bloemen, vogels en vlinders zijn gebatikt. Het parang motief is één van de zogenaamde verboden motieven. Deze motieven werden door de sultans van Yogya en Solo verboden voor de gewone burgers te dragen. Parang betekent (klein) zwaard, en symboliseert macht en groei (McCabe Elliot, 1984:68). De rok is gemaakt in een Indo-Chinese batikkerij en was bestemd voor alle culturele groepen.