Katoenen kokerrok met stippel- en stermotieven

Pekalongan (regentschap)

Kokerrok met kepala aan één uiteinde, met traditionele tumpal en papan. Tussenin zijn kreeften gebatikt. De badan ('lichaam') bestaat uit cirkels en figuren in nitik uitgevoerd. Nitik is een batiktechniek waarbij motieven, meestal geometrische, in stippen worden aangebracht. In dit geval zijn jlamprang gebatikt, een geheel aan zich repeterende sterbloemen, afgeleid van Indiase patola-doeken. Geometrische bloempatronen als deze zijn erg in trek bij Arabische afnemers. Deze rok is gemaakt in een Arabische werkplaats en was bestemd voor alle culturele groepen. Hij is gevonden in Lampung.