Katoenen kokerrok met ruitpatroon waarin verschillende motieven

ca. 1915
Yogyakarta (stadsgemeente)

Het 'ruitpatroon' op deze rok staat bekend als sido mukti, waarbij ietwat golvende lijnen elkaar kruisen zodat onregelmatige ruiten ontstaan waarin steeds losse motieven zijn afgebeeld. In dit geval zijn dat motieven die verwijzen naar Garuda, het heilige rijdier van de Hindoe-god Vishnu, en tegenwoordig het symbool van de Republiek Indonesië; bergen, meditatieplekken en plaatsen waar godheden verblijven, maar ook pauwen. De kepala ('hoofd') heeft een stijf boeket, met vlinders en kleine bloemen er omheen. Boeketten waren oorspronkelijk echt Europese motieven, en de soort afgebeelde bloemen, maar ook dieren, hadden voor verschillende culturele groepen een eigen symboliek (Heringa, 1996:66). De rok is gemaakt in een Lokale batikkerij te Yogyakarta, en was bestemd voor alle culturele groepen.