Katoenen kokerrok met ranken, paviljoenen, bergen en harten

ca. 1910
Yogyakarta (stadsgemeente)

De kepala ('hoofd') van deze kokerrok bevat boeketten, vogels en vlinders. De badan ('lichaam') bevat het semèn-motief. Het semèn-motief is een geheel aan symbolische motieven die verwijzen naar de betekenis van het woord: 'ontspruiten', of 'groeien'. Dit motief bevat zoveel symboliek dat het zowel staat voor vruchtbaarheid, als voor het Javaanse geloof in een kosmische orde (MCCabe Elliot, 1984:68). Hier worden de drie werelden (onder- en bovenwereld en de aarde) vertegenwoordigd door vleugels, bergen, harten en ranken, op een achtergrond van kleine krulmotieven (ukel). De doek is gemaakt in een Indo-Europese batikkerij en was bestemd voor alle culturele groepen.