Katoenen kokerrok met florale motieven en pauwen op geometrische achtergrond

Demak (regentschap)

Indo-Chinese doek, te herkennen aan de kepala ('hoofd') in Indo-Chinese stijl met gigi balang, waarbij de centrale ruiten de traditionele tumpal overschaduwen (Heringa, 1996). De badan ('lichaam') bevat pohon, bloemen en pauwen op een achtergrond van sido mukti (volgens verzamelaar Veldhuisen; zie ook Jasper, 1916). Dit patroon wordt in het boek van van Roojen trellis genoemd. Het bestaat uit ruitvormen die gevuld zijn met losse motieven. De doek is een tiga negeri, waarmee wordt aangeduid dat hij in drie plaatsen gemaakt is: Lasem, Demak en Yogyakarta. De doek is geglansd. Hij is gemaakt in een (Indo-)Chinese werkplaats en was bestemd voor die doelgroep.