Katoenen kokerrok met Chinees geometrisch patroon en florale motieven met vogels

ca. 1890

Een Chinese kokerrok, wat te zien is aan het overheersende banji-motief op de badan ('lichaam'). Banji is een swastika-variatie, en symboliseert geluk, een lang leven en welvaart (van Roojen, 1998). De kepala ('hoofd') bevat florale motieven met vogels en andere dieren. Vel;dhuisen's informant noemt het motief buket cocoan banji. De doek is volgens hem van Pekalongan, maar Veldhuisen noemt Lasem. Voorheen machinaal geweven, nu opengemaakt. De rok is gemaakt door Peranakan batikkerij, en was bestemd voor de Chinese markt.