Katoenen kokerrok met bomen, bloemen en vogels

ca. 1880

Kokerro, gemaakt in een Peranakan werkplaats. De kepala ('hoofd') is typisch (Indo-)Chinees, in gigi balang. Hierbij overheersen de middenruiten de traditionele tumpal. Deze bevatten florale motieven op achtergronden van verschillende kleuren. De badan ('lichaam') bevat tweemaal twee bomen, grote bloemen en vogels, op een grinsing achtergrond. Grinsing is een oud-Javaans motief, schubachtig, en heeft apotropeïsche, d.w.z. afwerende en beschermende krachten (Heringa, 1996). De informant van de verzamelaar noemt het patroon bang ijo gringsing. De doek was bestemd voor Europese, Chinese afneemsters, en voor de export.