Katoenen kokerrok met boeketten en een soort patchworkachtig motief

ca. 1935
Lasem

Druk gebatikte doek met boeketten, vogels en vlinders in diagonale banen in de kepala ('hoofd'); de badan ('lichaam') heeft hetzelfde boeket in drievoud op een achtergrond van sekar jagad: een patchworkachtig patroon van onregelmatige vlakken (hier echter ietwat onduidelijk). Deze zijn gevuld met verschillende (zoog)dieren en een rijstmotief (beras wutah). De rok is een dua negeri, hetgeen wijst op twee verschillende vervaardigingsplaatsen: Lasem en Solo (Surakarta). De doek is gemaakt in een Indo-Chinese batikkerij en was bestemd voor Indonesiërs.