Katoenen kokerrok met boeketten chrysanten, vogels en vlinders

ca. 1930

Kokerrok met kepala ('hoofd') in diagonale stroken vol florale motieven, waaronder chrysanten. De badan ('lichaam') bevat drie simpele chrysantboeketten, twee tortelende vogels en vlinders. Het patroon heet dlorong buket matahan volgens de informant van de verzamelaar. Boeketten waren oorspronkelijk echt Europese motieven, en de soort afgebeelde bloemen, maar ook dieren, hadden voor verschillende culturele groepen een eigen symboliek (Heringa, 1996:66). De rok is gemaakt in een Indo-Chinese werkplaats en was bedoeld voor Indo-Chinese afneemsters en voor de export.