Katoenen kokerrok met bloemboeketten op een geometrische achtergrond

ca. 1925

Sarong in pasteltinten, zoals geliefd bij Indo-Chinezen. De kepala ('hoofd') heeft diagonale banen met florale motieven, terwijl de badan ('lichaam') vier simpele boeketten bevat die op een geometrische achtergrond van ruitfiguren zijn afgebeeld (trellis; van Roojen, 1998:131-134). Boeketten waren oorspronkelijk echt Europese motieven, en de soort afgebeelde bloemen, maar ook dieren, hadden voor verschillende culturele groepen een eigen symboliek (Heringa, 1996:66). Deze Indo-Chinese rok was bestemd voor Indo-Chinese afneemsters en voor de export.