Katoenen kokerrok met bloemboeketten en blad op geometrische achtergrond

Doorzoek de website met tags
ca. 1930

De kepala ('hoofd') van deze rok bevat diagonale banen (dlorong) met florale motieven en druiven op verschillende achtergronden. De badan ('lichaam') heeft drie boeketten, met er boven vogels en vlinders, op een achtergrond van kawung. De kawung behoort tot de zogenaamde verboden motieven, die door de sultans van Midden-Java in de 18e eeuw werden uitgeroepen tot koninklijke symbolen, en derhalve verboden waren voor het gewone volk (McCabe Elliot, 1984:68). De kawung behoort tot de zogenaamde verboden motieven, die door de sultans van Midden-Java in de 18e eeuw werden uitgeroepen tot koninklijke symbolen, en derhalve verboden waren voor het gewone volk (McCabe Elliot, 1984:68). Deze rok is gemaakt in een Indo-Chinese batikkerij en was bestemd voor gebruik door Indo-Chinezen en voor de export.