Katoenen kokerrok, gemaakt door Vlisco, Nederland, met geometrisch patroon

Maker
Vervaardiging: Vlisco Helmond B.V.
ca. 1900
Sumatera

In Helmond door Vlisco bedrukte kokerrok, die bedoeld was voor de export naar Sumatra. Tijdens de koloniale periode had textielfabrikant van Vlissingen een broer, later bekend als oom Frits, in Nederlands-Indië wonen die hem regelmatig batiklapjes toestuurde om na te maken in zijn fabriek. De eindprodukten werden ingescheept naar Nederlands-Indië en vonden daar gretig aftrek door de lage prijs. Deze rok heeft een traditionele kepala (hoofd) met bloemen en ukel (kleine ranken), terwijl de badan ('lichaam') een patroon van zich repeterende stervormige bloemen heeft, jlamprang of cinde, volgens de verzamelaar.