Katoenen kokerrok door Touw Bwan Nio met orchideeboeketten en vlinders

Maker
Vervaardiging: Touw Bwan Nio
ca. 1940

Losgemaakte kokerrok met Europese motieven: bloemboeketten (buketan), in dit geval orchideeën, in de kleuren paars, bruin en grijs op een groene kepala ('hoofd') en violette badan ('lichaam'). Er boven vliegen nogChinese vlinders en vogels, en de kepala heeft een achtergrond van kleine bloemetjes. Boeketten zijn oorspronkelijke echt Europese motieven, maar werden snel populair onder Indo-Chinezen, vooral na hun wettelijke gelijkstelling in 1920 aan de (Indo-)Europeanen, als statussymbool (Heringa, 1996). De doek is gemaakt door (Indo-)Chinezen en was bestemd voor de Chinese markt.