Katoenen kokerrok door Tjoa Toen Giam met steltlopers, waterplanten en chrysanten

Maker
Vervaardiging: Tjoa Toen Giam
ca. 1915
Pekalongan (regentschap)

Op de kepala ('hoofd') van deze rok staan twee steltlopers tussen de waterplanten. Daarnaast zijn nog motieven als hartvormen, bloemen en vogels afgebeeld. De badan ('lichaam') bestaat uit 2,5 keer een boeket chrysanten, andere bloemen en insecten. Boeketten waren oorspronkelijk echt Europese motieven, en de soort afgebeelde bloemen, maar ook dieren, hadden voor verschillende culturele groepen een eigen symboliek (Heringa, 1996:66). De rok is gemaakt in een Indo-Chinese batikkerij en was bestemd voor Indo-Chinezen en voor de export.