Katoenen kokerrok door Pilihan Anda met schuine banen waarin leeuwen, bloemen, vogels en krabben

Maker
Vervaardiging: Pilihan Anda
ca. 1979
Pekalongan (regentschap)

Kokerrok met kepala ('hoofd') in Chinese stijl, waarbij de centrale ruitvormen de traditionele tumpal (driehoeken) overschaduwen; dit heet gigi balang (Heringa, 1996:208). De badan ('lichaam') is gebatikt met diagonale banen die gevuld zijn met motieven als fabeldieren, garis miring (diagonale baantjes met kleine motieven; van Rooj, 1998:59) en tambalan. Tambal is een patchworkmotief (zie McCabe Elliot, 1984:98). De doek is gemaakt in een locale batikkerij, en was bestemd voor de lokale markt en voor de export.