Katoenen kokerrok door Oh Ju May met rozenboeketten, vogels en vlinders

Vervaardiging: Oh Ju May
ca. 1950
Demak (regentschap)

Kokerrok, nu los, met boeketten rozen, waarboven vogels en vlinders op kepala ('hoofd') en badan ('lichaam'). Het motief wordt Buket van Zuylen genoemd, naar een bekende Indo-Europese batikster. Boeketten waren oorspronkelijk echt Europese motieven, en de soort afgebeelde bloemen, maar ook dieren, hadden voor verschillende culturele groepen een eigen symboliek (Heringa, 1996). Veldhuisen ziet kenmerken overeenkomstig de batiks van E. van Zuylen. Deze doek is vervaardigd in een (Indo-)Chinese batikkerij en was bestemd voor die bevolkingsgroep.