Katoenen kokerrok door Nj. Pouw Sioe Jang met bloemboeketten en garnalen

Maker
Vervaardiging: Njonja Pouw Sioe Jang
ca. 1930

De kepala ('hoofd') van deze rok bevat een boeket met er boven een duikende vlinder en opstijgende vogel; er omheen staan garnalen afgebeeld. De badan ('lichaam') bevat het boeket driemaal. Boeketten waren oorspronkelijk echt Europese motieven, en de soort afgebeelde bloemen, maar ook dieren, hadden voor verschillende culturele groepen een eigen symboliek (Heringa, 1996:66). De garnalen (udang) zijn noordkustmotieven. Deze rok is gemaakt in een Indo-Chinese batikkerij en was bestemd voor gebruik door Indo-Chinezen.