Katoenen kokerrok door mevrouw E. Tio met boeketten, vogels en vlinders

Maker
Vervaardiging: Mw. E. Tio
Jawa

Kokerrok met blauwe kepala ('hoofd') met een bloemboeket, waarboven vlinders en een vogel vliegen. De badan ('lichaam') heeft dit motief meerdere malen naast elkaar op een andere kleur ondergrond. Boeketten waren oorspronkelijk echt Europese motieven, en de soort afgebeelde bloemen, maar ook dieren, hadden voor verschillende culturele groepen een eigen symboliek (Heringa, 1996:66). E. Tio was een Chinese vrouw die de status van "Gelijkgestelde" gekregen had van de Nederlandse regering (Veldhuisen, 1993:113). De rok is gemaakt in een Indo-Chinese batikkerij en was bestemd voor alle culturele groepen.