Katoenen kokerrok door Mevr. B. Fisfer met bloemen, gestrikte linten en een ruitpatroon

Maker
Vervaardiging: mevr. B. Fisfer
Pekalongan (regentschap)

In de badan ('lichaam') van deze doek is een weefimitatie gebatikt met daarop kleine rosetten en florale motieven. In de imitatiekanten rand zit een variatie op het Indiase buta-motief van Kashmir. Het is opvallend dat dit bekende Indiase motief zelden wordt afgebeeld op Noordkust batiks. De lar, Midden-Javaans motief dat verwijst naar Garuda, heeft wel overeenkomsten met dit buta-motief. Deze sarong zou aantrekkelijk zijn geweest voor de jonge Nederlandse vrouw (Veldhuisen, 1993:65). De kepala ('hoofd') bevat een gestrikt lint en bloemmotieven. De naam Fisfer is vrij ongewoon, en vermoedelijk een verbastering van Fischer of Fisher. Mevrouw B. Fisfer was wellicht een van de eerste batik canting onderneemsters van Pekalongan. Hoogstwaarschijnlijk was ze de eerste die haar batiks signeerde. Ze adpoteerde haar nichtje, dat later de batikkerij zou kunnen overnemen (Veldhuisen, 1993:64).