Katoenen kokerrok door Gan Kay Bian met boeketten, vogels en vlinders

Vervaardiging: Gan Kay Bian
ca. 1920
Pekalongan (regentschap)

Blauw-witte kokerrok, vandaar de term kelengan, met boeketten waarboven vogels en vlinders vliegen. Boeketten waren oorspronkelijk echt Europese motieven, en de soort afgebeelde bloemen, maar ook dieren, hadden voor verschillende culturele groepen een eigen symboliek (Heringa, 1996:66). De kleuren blauw en wit samen hebben een andere betekenis voor verschillende culturele groepen in het voormalige Nederlands-Indië. Deze rok is gemaakt in een Indo-Chinese batikkerij en was bestemd voor Indo-Chinese vrouwen en voor de export. Indo-Chinezen droegen vaak kelengans in tijden van rouw (Heringa, 1996:66).