Katoenen kokerrok door Fact. Tee Kwat Sam met diagonale banen en bloementakken

Maker
Vervaardiging: Tee Kwat Sam
ca. 1920

Een sarong met het patroon dlorong buket truntum (informant verzamelaar). De kepala ('hoofd') bestaat uit diagonale banen (dlorong) met chrysanten op een achtergrond van galaran, nitik en bloemen. Galaran is een traditioneel Javaans motief dat uit fijne rechte lijnen bestaat. Nitik verwijst naar batik met motieven in kleine stippen getrokken (Heringa, 1996:208; 211). De badan ('lichaam') bevat 2,5 keer een elegante bloementak, met bladeren, vogels en vlinders er omheen. Vermoedelijk bedoelt de informant deze achtergrond met truntum. Boeketten waren oorspronkelijk echt Europese motieven, en de soort afgebeelde bloemen, maar ook dieren, hadden voor verschillende culturele groepen een eigen symboliek (Heringa, 1996:66). Deze rok is gemaakt in een Indo-Chinese batikkerij en was bestemd voor gebruik door Indo-Chinezen en de export.