Katoenen kokerrok door E.v.Zuylen met bloempatroon, sierlijke rand en diagonale stroken

Maker
Vervaardiging: Eliza van Zuylen
Pekalongan (regentschap)

De badan ('lichaam') van deze van Zuylen (zeer bekende Europese batikkerij) heeft aan de onderzijde en aan de zijkant van de kepala ('hoofd') een bulan, sierlijke rand, van bloemen en bladeren. De rest is geheel met kleine abstracte bloemen gebatikt. De kepala ('hoofd') heeft diagonale stroken met nitik. Nitik wil zeggen dat er is gebatikt door kleine stippen of streepjes te zetten met de was (Heringa, 1996:212). Veldhuisen geeft in zijn boek meer informatie over de familie van Zuylen (1993:89 e.v.). Ook deze doek staat afgebeeld in zijn boek, op pagina 92. Deze doek was bestemd voor de Europese markt.