Katoenen kokerrok door E.v. Zuylen met orchideeën, vogels en vlinders

Vervaardiging: Eliza van Zuylen
ca. 1915
Pekalongan (regentschap)

Aangezien ze vele batiksters in dienst had, tonen de batiks van van Zuylen veel diversiteit in de kwaliteit (voor meer over van Zuylen, zie Veldhuisen, 1993: 89 e.v.). Deze rok heeft een kepala ('hoofd') met een diagonale strook, en in de hoeken twee keer een bloemenarrangement met orchideeën. De badan ('lichaam') bevat drie boeketten van eveneens orchideeën, met tevens vogels en vlinders. Boeketten waren oorspronkelijk echt Europese motieven, en de soort afgebeelde bloemen, maar ook dieren, hadden voor verschillende culturele groepen een eigen symboliek (Heringa, 1996:66). Deze rok was bedoeld voor Indo-Europese, en -Chinese afneemsters, en voor de export.