Katoenen kokerrok door E.v. Zuylen met chrysanten, vogels en vlinders

Vervaardiging: Eliza van Zuylen
ca. 1925
Pekalongan (regentschap)

Kokerrok, vervaardigd in één van de bekendste batikkerijen van Java en bestemd voor Indo-Europeanen, -Chinezen en de export. De kepala ('hoofd') heeft wat chrysanten aan een tak, vogels en vlinders, terwijl de badan ('lichaam') ditzelfde motief 2,5 keer bevat. Boeketten waren oorspronkelijk echt Europese motieven, en de soort afgebeelde bloemen, maar ook dieren, hadden voor verschillende culturele groepen een eigen symboliek (Heringa, 1996:66). Aangezien ze vele batiksters in dienst had, tonen de batiks van van Zuylen veel diversiteit in de kwaliteit (voor meer over van Zuylen, zie Veldhuisen, 1993: 89 e.v.).