Katoenen kokerrok door E.v. Zuylen met bloemen, vogels, vlinders en libellen

Vervaardiging: Eliza van Zuylen
ca. 1890
Pekalongan (regentschap)

Kokerrok met rode kepala ('hoofd') en witte motieven: elegante bloemen aan een tak, bloemen, inecten en vogels. Op de badan ('lichaam') is de bloementak van de kepala iets meer dan drie keer afgebeeld, met tevens libellen. De rok is gemaakt in de batikkerij van van Zuylen, een van de bekendste batikkerijen van Java. Aangezien ze vele batiksters in dienst had, tonen de batiks van van Zuylen veel diversiteit in de kwaliteit (voor meer over van Zuylen, zie Veldhuisen, 1993: 89 e.v.). De rok was bestemd voor alle culturele groepen.