Katoenen kokerrok door E. v. Zuylen met vogels en vlinders

Vervaardiging: Eliza van Zuylen
ca. 1920
Pekalongan (regentschap)

Kepala ('hoofd') met bloemen aan een tak, vogels en vlinders, en een badan ('lichaam') met driemaal ditzelfde boeket bloemen. Boeketten waren oorspronkelijk echt Europese motieven, en de soort afgebeelde bloemen, maar ook dieren, hadden voor verschillende culturele groepen een eigen symboliek (Heringa, 1996:66). Batiks in blauw en wit werden door Chinezen gedragen ten tijde van rouw van een naast familielid. Als het verdere familie was, werd een tint geel of groen gebruikt (Veldhuisen, 1993:138). De rok is afkomstig uit één van de meest bekende Indo-Europese batikkerijen van Java, en was bestemd voor Indo-Europese en -Chinese klanten, alsmede voor de export. Aangezien ze vele batiksters in dienst had, tonen de batiks van van Zuylen veel diversiteit in de kwaliteit (voor meer over van Zuylen, zie Veldhuisen, 1993: 89 e.v.).