Katoenen kokerrok door E. v. Zuylen met geometrisch patroon, bloemen, vogels en vlinders

Maker
Vervaardiging: Eliza van Zuylen
ca. 1890
Pekalongan (regentschap)

De doek is gebruikt als muurdecoratie. De kepala ('hoofd') bevat een stijf buket (boeket), twee vogels en kleine vlinders. De badan ('lichaam') bevat het kawung-motief. De kawung behoort tot de zogenaamde verboden motieven, die door de sultans van Midden-Java in de 18e eeuw werden uitgeroepen tot koninklijke symbolen, en derhalve verboden waren voor het gewone volk (McCabe Elliot, 1984:68). De doek was bestemd voor alle culturele groepen en is gemaakt in de batikkerij van E. van Zuylen, een van de bekendste batikkerijen van Java. Aangezien ze vele batiksters in dienst had, tonen de batiks van van Zuylen veel diversiteit in de kwaliteit (voor meer over van Zuylen, zie Veldhuisen, 1993: 89 e.v.). Boeketten waren oorspronkelijk echt Europese motieven, en de soort afgebeelde bloemen, maar ook dieren, hadden voor verschillende culturele groepen een eigen symboliek (Heringa, 1996:66).