Katoenen hoofddoek voor mannen met Arabische kalligrafie

ca. 1900
Sumatera

Rechthoekige geelcrème-rode (bang bangan) doek, met versiering in groot Arabisch schrift en kleine bloemen. Centraal staan drie medaillons waarin (imitatie)schrifttekens. Elk uiteinde heeft imitatie-franje: sisir. Volgens Kerlogue werden doeken als deze door moslims op (pseudo-)Arabische wijze om hun hoofd gewikkeld. Ze schrijft tevens dat volgens Sumatraanse informanten de rode kleur moed representeert, en rode doeken derhalve in strijd worden gedragen of over gesneuvelden wordt gelegd, terwijl hun lichamen naar het graf gedragen worden (2001:126/127). De doek werd voor de export naar Sumatra gemaakt.