Katoenen hoofddoek voor man met grote vlakken in verschillende vormen en kleuren

ca. 1880
Sumatera

Bijna vierkante hoofddoek, met grove motieven, door verzamelaar sekar jagad genoemd, waarbij op enkele vlakken celuki (anjer) zijn afgebeeld. Iket kepala zijn hoofddoeken voor mannen, en het formaat, motieven en de wikkelwijze variëren naar regionale gewoonte. Vroeger waren te Cirebon batikgildes gevestigd, waarvan alleen mannen lid waren. In Cirebon werd dus door mannen gebatikt. Batiks van Cirebon zijn fors en opvallend, zowel de patronen als het kleurgebruik (van Hout, 2001).