Katoenen hoofddoek met middenruit, vleugels en bloemmotieven

ca. 1915
Yogyakarta (stadsgemeente)

Hoofddoek voor mannen met in het midden de traditionele modang met cemukiran. De modang is doorgaans een ruit, cemukiran zijn naar binnenslaande motieven, als een soort tongen, die in dit voorwerp zijn uitgevoerd in tritik. Tritik is een uitsparingstechniek waarbij een koord of draad door een stuk stof wordt gehaald en aangetrokken, waarna geverfd. Later wordt het koord er weer uitgetrokken, waardoor motieven ontstaan. Om de ruit heen staan verschillende motieven afgebeeld die bekend staan als semèn. Het semèn-motief is een geheel aan symbolische motieven die verwijzen naar de betekenis van het woord: 'ontspruiten', of 'groeien'. Dit motief bevat zoveel symboliek dat het zowel staat voor vruchtbaarheid, als voor het Javaanse geloof in een kosmische orde (McCabe Elliot, 1984:68). Hier zijn vleugels (lar), bergen en bloemen gebatikt op een rijstmotief (beras wutah).