Katoenen herenoverhemd met motieven die verwijzen naar de Javaanse wereldorde

ca. 1979
Yogyakarta (stadsgemeente)

Het motief van deze blouse is semèn. Het semèn-motief is een geheel aan symbolische motieven die verwijzen naar de betekenis van het woord: 'ontspruiten', of 'groeien'. Dit motief bevat zoveel symboliek dat het zowel staat voor vruchtbaarheid, als voor het Javaanse geloof in een kosmische orde (McCabe Elliot, 1984:68). Vogels en motieven die refereren aan Garuda, het heilige rijdier van de Hindoegod Vishnu, zoals de lar en mirong, verwijzen naar de bovenwereld. Andere dieren naar de aarde, en zeedieren en de mythische slangendraak naga naar de onderwereld. De blouse is gemaakt in een Indonesische batikkerij, doch heeft kenmerken van een Iwan Tirta, en was bestemd voor alle culturele groepen.