Katoenen geglansde kokerrok met boeketten rozen op een achtergrond van sterbloemen

ca. 1970
Pekalongan (regentschap)

Geheel blauwe kokerrok met de kepala ('hoofd') met een simpel rozenboeket (buket) op diagonale banen met o.a. kleine cirkels. De badan ('lichaam') heeft identieke boeketten, op een achtergrond van jlamprang (zich repeterende, stervormige bloemen). Boeketten waren oorspronkelijk echt Europese motieven, en de soort afgebeelde bloemen, maar ook dieren, hadden voor verschillende culturele groepen een eigen symboliek (Heringa, 1996:66). De stof is volgens de verzamelaar gemaakt in Pakistan. Deze (Indo-)Chinese doek was bestemd voor de Indonesische markt en voor de export.