Katoenen draagdoek met twee grote draken, chrysanten, feniksen en Chinese tekens

ca. 1979
Pekalongan (regentschap)

Deze draagdoek om kinderen in te dragen is van Indo-Chinese makelij, hetgeen makkelijk af te leiden valt uit de motieven. In het midden van de doek zijn twee grote, naar elkaar gerichte kronkelende draken afgebeeld, volgens Duggan een uitdrukking van perfectie (2001:95). De draak is een mannelijk symbool die perfectie uitdrukt en kosmische krachten heeft (idem:94). Om de draken heen staan grote chrysanten afgebeeld. In de Chinese symboliek hebben deze een eigen betekenis (zie Heringa, 1996). De papan, of brede stroken aan de uiteinden van de doek, bevatten een Chinees karakter met twee sierlijke vogels op een tak erboven en eronder. Delen van de doek zijn in colet-techniek aangebracht, d.w.z. met behulp van een penseel. Zulke doeken werden overigens ook geëxporteerd naar de Verenigde Staten, waar ze verwerkt werden in Hawai-shirts. De doek was bestemd voor alle culturele groepen.