Katoenen borstdoek voor vrouw met bergen, enkele vleugels en pauwen

ca. 1980
Bantul (regentschap)

Lange rechthoekige doek, gebruikt als borstdoek door vrouwen, gebatikt met een aantal motieven, die algemeen onder de term semèn vallen. Het semèn-motief is een geheel aan symbolische motieven die verwijzen naar de betekenis van het woord: 'ontspruiten', of 'groeien'. Dit motief bevat zoveel symboliek dat het zowel staat voor vruchtbaarheid, als voor het Javaanse geloof in een kosmische orde (McCabe Elliot, 1984). Hier zijn naast bergen, heilige plaatsen voor de goden, lars afgebeeld, die verwijzen naar het heilige rijdier Garuda van de Hindoe-god Vishnu, nu het nationale symbool van Indonesië. Ook zijn nog vogels en pauwen afgebeeld. De gebruikte kleuren, blauw, bruin en zwart op wit zijn typisch voor de streek rondom Yogyakarta. De uiteinden hebben imitatie getwijnde franjes. De doek is gemaakt door en voor de lokale bevolking van Bantul.