Katoenen borstdoek met pauwen, bergen, vogels en herten

ca. 1910
Yogyakarta (stadsgemeente)

Rechthoekige, smalle doek vol motieven die samen bekend zijn als semèn. Het semèn-motief is een geheel aan symbolische motieven die verwijzen naar de betekenis van het woord: 'ontspruiten', of 'groeien'. Dit motief bevat zoveel symboliek dat het zowel staat voor vruchtbaarheid, als voor het Javaanse geloof in een kosmische orde (McCabe Elliot, 1984:68). Hier zijn vleugelmotieven afgebeeld (enkele vleugel lar, dubbele vleugel met uitwaaierende staart sawat) die verwijzen naar Garuda en de bovenwereld. Bergen zijn meditatieplekken maar ook de verblijfplaatsen van goden. De herten verwijzen naar de aarde. De doek wordt rond de torso van een vrouw gewikkeld. De doek is gemaakt in een Indonesische batikkerij en was bestemd voor Indonesiërs.