Katoenen borstdoek met motieven die verwijzen naar de Javaanse kosmologie

ca. 1930
Surakarta (stadsgemeente)

Katoenen borstdoek met semen cuwiri. Het semèn-motief is een geheel aan symbolische motieven die verwijzen naar de betekenis van het woord: 'ontspruiten', of 'groeien'. Dit motief bevat zoveel symboliek dat het zowel staat voor vruchtbaarheid, als voor het Javaanse geloof in een kosmische orde (McCabe Elliot, 1984:68). Hier zijn vleugelmotieven (mirong en lar), sawahs, bergen, paviljoenen, vogels, bosdieren en kleine stippen gebatikt, die alle staan voor een der drie werelden binnen de Javaanse cosmologie. In Jasper staat 'tjoewiri', '"allerlei gebloemte" (1916:214). De doek is gemaakt door en voor de lokale bevolking van Solo (Surakarta).