Katoenen borstdoek met motieven die refereren aan de Javaanse wereldorde

ca. 1900
Yogyakarta (stadsgemeente)

Langwerpige rechthoekige borstdoek met semèn-motieven als lar (enkele vleugel), bergen, bomen, vogels en kleine dieren. Het semèn-motief is een geheel aan symbolische motieven die verwijzen naar de betekenis van het woord: 'ontspruiten', of 'groeien'. Dit motief bevat zoveel symboliek dat het zowel staat voor vruchtbaarheid, als voor het Javaanse geloof in een kosmische orde (MCCabe Elliot, 1984:68). Borstdoeken worden bij vrouwen om de torso gewikkeld. De doek is gemaakt in een Indonesische batikkerij en was bestemd voor Indonesiërs.