Katoenen borstdoek met middenruit en motieven die refereren aan de Javaanse wereldorde

ca. 1925
Yogyakarta (stadsgemeente)

Rechthoekige borstdoek voor vrouwen, die om de torso gewikkeld wordt. In het midden staat een langgerekte driehoeksvorm (modang) met tritik-imitatie. Tritik is een manier van uitsparen waarbij delen van de doek doorgestikt en aangetrokken worden waardoor motieven ontstaan die zijn opgebouwd uit kleine streepjes. De rest van de doek bestaat uit semèn. Het semèn-motief is een geheel aan symbolische motieven die verwijzen naar de betekenis van het woord: 'ontspruiten', of 'groeien'. Dit motief bevat zoveel symboliek dat het zowel staat voor vruchtbaarheid, als voor het Javaanse geloof in een kosmische orde (MCCabe Elliot, 1984:68). O.a. een dubbelkoppige Garuda is hier gebatikt, naast bergen en florale motieven. De doek is gemaakt in een Indonesische batikkerij en was bestemd voor Indonesiërs.